JOBSHADOWING
6.-8.10.2025, Gymnázium Šrobárova, Košice
Mgr. Renáta Červenková – biologie, chemie
Mgr. Nada Brdlíková – anglický jazyk
V rámci jobshadowingu jsme dohromady navštívily 18 vyučovacích hodin. Kromě biologie, chemie a angličtiny jsme mohly shlédnout například i matematiku vedenou v angličtině. Náslechy jsme absolvovaly jak na klasickém gymnáziu, tak na hodinách probíhajících v rámci programu MYP a IB, jež byly vedeny v angličtině. Výuku v angličtině vedli slovenští učitelé, nikoli rodilí mluvčí. Velká část vyučujících byla ve věku do 35 let a dosáhla doktorského vzdělání (což je dáno mj. i slovenským kariérním řádem).
Co Šrobárka nabízí?
Oproti našemu gymnáziu nabízí Šrobárka více programů, ve kterých je možné se vzdělávat. Kromě klasického 4letého gymnázia zde mohou studenti studovat v rámci mezinárodního programu IB. Vzdělávání v programu IB probíhá v angličtině a skládá se z programu MYP 0 (6. třída ZŠ – 2. ročník SŠ), MYP 4 (1.-2. ročník SŠ) a DP (3.-4. ročník SŠ). Klasické gymnázium nabízí kromě všeobecně vzdělávacího oboru také třídy s rozšířenou výukou angličtiny, němčiny, přírodovědných předmětů a informatiky. V seminářích 3. a hlavně 4. ročníku se dále studenti specializují na jimi vybrané oblasti v mnohem větším měřítku než u nás – mají např. až 6 hodin výuky biologie apod. V rámci IB programu jsou na studenty kladeny vysoké požadavky a probírané učivo je vysoce nad rámcem našeho ŠVP. Obecně lze říci, že výuka (nejen v IB programu) je více orientována směrem k mezinárodním standardům.
Jak se na Šrobárce učí?
Struktura vyučovaných hodin odpovídá našemu stylu výuky – v hodinách se kombinuje frontální výuka s důrazem na interakci mezi vyučujícím a žáky s aktivizačními prvky, ať už v podobě samostatné práce (pracovní list), skupinové práce, diskuse nebo např. analýzy textů a grafů.
Práce s informačními technologiemi zahrnovala mobilní aplikace jako např. Mentimeter k opakování či shrnutí učiva či ChatGPT k vyhledávání informací. Vyučující na začátku hodin seznamují studenty nejen s programem hodiny, ale nezapomínají sdělit i cíl hodiny. 5 minut před koncem hodiny se většinou povedlo i shrnout učivo.
Velmi inspirativní byl seminář biologie, kdy studenti zkoumali účinnost výrobků s UV ochrannou. Jednalo se o pilotování metodiky připravené místní univerzitou. Spolupráce gymnázia a univerzity je velkou příležitostí pro učitele i studenty.
Jací jsou studenti Šrobárky?
Z průběhu výuky bylo zřejmé, že studenti jsou zvyklí na samostatnou práci, často do hodin přicházeli s již vytištěným pracovním listem (který jim vyučující poslal dopředu). Vytištěné měli také někdy texty z učebnic, aby nemuseli opisovat zápisky. Tato možnost se využívá tam, kde žáci nemají k dispozici učebnice/není žádná doporučená a usnadňuje se tím doplňování učiva žákům, kteří ve škole chybí.
Ve třídách panovala příjemná studijní atmosféra a studenti aktivně pracovali v rámci samostatné či skupinové práce a zapojovali se do diskusí.
V hodinách IB programu se studenti nevyhýbají náročnějším tématům, analyzují vysoce odborné texty a dokázali objektivně posoudit výkony svých spolužáků při prezentacích a na druhou stranu pak přijmout zpětnou vazbu.
Na studentech je viditelná motivace k učení. Lze jen odhadovat do jaké míry je za tím samotná historie, pověst a zaměření školy a/nebo politická situace a životní podmínky na Slovensku. Motivaci určitě nahrává i přítomnost univerzity ve městě.
Jak to na Šrobárce vypadá?
Co se týče vybavení školy v oblasti přírodovědných předmětů, ve škole je nová posluchárna biologie a nová chemická laboratoř. Obě místnosti jsou vybaveny řadou modelů nástěnných plakátů a navíc i plakáty, které vznikly přímo ve škole v rámci nejrůznějších projektů a samozřejmě nezbytnými. Inspirativní též byla výzdoba chodby vedoucí k učebně biologie – na stěnách zde byli představeni významní vědci minulosti.
Jaký byl náš další program?
Kromě jobshaodowingu jsme se účastnily i dalšího programu v rámci Erasmu. Navštívily jsme Centrum fyziky nízkých teplot (PF UPJŠ), vzdělávací program Chemgeneration, laboratoře zabývající se genetikou rostlin v Botanické zahradě, prošly se v Tatrách a prohlédly si expozici o přírodě Karpat v košickém muzeu. V rámci všech aktivit jsme měly možnost diskutovat se zaměstnanci, vědeckými pracovníky i učiteli a vyměnit si své postřehy a zkušenosti. Absolvovaly jsme i 2 schůzky s vedením Šrobárky, při kterých jsem se seznámily s chodem školy, specifiky výuky dle mezinárodních standardů i aktuálními problémy (nejen) slovenského školství.
Zhodnocení
Celkově hodnotíme zkušenost jako velmi pozitivní. Bylo zajímavé a poučné navštívil školu, která nabízí více směrů výuky a klade vysoké nároky nejen na studenty, ale i na vyučující. V mnoha směrech lze ve škole najít inspiraci pro vlastní výuku, způsob vedení studentů i např. pracovní výzdobu školy.
A jak vidí výuku na Slovensku naši studenti?
Hodiny svých slovenských protějšků navštívili i naši studenti, a zde jsou jejich postřehy:
- Hodiny byly zajímavé a trochu jiné než u nás, učitelé i studenti působili velmi otevřeně a přátelsky. Líbila se mi atmosféra ve třídách a to, jak aktivně se zapojují studenti.
- Navštívila jsem dvouhodinový seminář z matematiky a vzhledem k tomu, že jsem probíranou látku pochopila vcelku rychle, tak jsem se v jejím průběhu věnovala doučování matematiky z naší vlastní třídy. Přijde mi, že hodina byla vcelku monotónní (neustálé počítání dokola těch samých příkladů), a bohužel, kvůli mému nezájmu v matematice, i vcelku nezajímavá, ovšem musím uznat, že žáci se do výuky aktivně zapojovali a ptali se učitele na to, čemu nerozuměli. Pan profesor byl dokonce ochotný a pomohl mi s mou vlastní látkou, v níž jsem byla malinko ztracená. Další hodina, kterou jsem měla navštívit byla zrušená, což mi jenom dokázalo, že stálý rozvrh je na všech gymplech asi tak stálý, jako je ten náš :-)
- Na Slovensku jsem se zúčastnil 2 hodin, semináře z matematiky a občanský výchovy. Přestože přístup učitelů byl trochu odlišný, v hodině panovala příjemná atmosféra. Jedním z rozdílů bylo aktivnější zapojování studentů do hodin a dokonce samotného učení.
- Hodiny na Šrobárce se trochu lišily od našich, ale rozdíly nebyly až tak velké. Líbilo se mi zapojování žáků do hodin a různé aktivity, které hodiny obzvláštnily.
- Z hodin na Šrobárce si odnáším, překvapení z disciplíny a poctivosti žáků, hodiny byly zajímavé a docela srovnatelné s těmi našimi.