JOBSHADOWING

JOBSHADOWING

18 – 22.9 2023

Zita Smolková, Šárka Trojanová

s

V rámci Job shadowingu (stínování na pracovišti) jsme na německém gymnáziu Roberta Schumanna navštívily hodiny angličtiny, hudební výchovy, zkoušku sboru a zakládání brass bandu (žesťový soubor).


Angličtina


Zhlédly jsme hodiny 5. – 12. ročníku, což věkově odpovídá naší 5. třídě až septimě (maturitní ročník – němečtí studenti mají o rok kratší povinnou docházku).


Co se týče nižších ročníků, výuka se nelišila od naší.


Vyšší ročníky se připravovaly na odlišný způsob maturitní zkoušky. Hodiny byly zaměřeny zejména na schopnost argumentovat při diskuzi a zároveň ji uplatnit například při psaní esejí. Co bylo pro nás nové, v hodinách se analyzovaly texty z hlediska stylistické a jazykové výstavby, žáci vyhledávali metaforické prostředky a další tropy a figury.


Ve všech ročnících učitelé víc pracovali s technikou, zejména s interaktivní tabulí, kterou používají i místo běžné tabule, všechna cvičení i z učebnice na tuto tabuli promítali. Za zmínku stojí i použití elektronických slovníků jako alternativy k běžným.


Co se týče rozdílů mezi naší a lipskou výukou:


• úplný zákaz používání telefonů v hodinách i o přestávkách, na školním dvoře i v jídelně
• žáci nemají sešity, ale složky, do kterých si zakládají pracovní listy
• na nižším gymnáziu pořizuje učebnice i pracovní sešity škola
• na vyšším gymnáziu nejsou pracovní sešity povinné, záleží na učiteli
• veškeré materiály z hodiny jsou se žáky sdíleny ve školním systému
• v hodinách je komunikativnější přístup, studenti často mění partnery pro diskuze i jiné úkoly
• úkoly se probírají podrobněji, na každém stráví poměrně dost času (samostatně, pak ve dvojicích, pak ve skupinách…)
• do 10. ročníku se třída na angličtinu nepůlí, vyučuje se v cca 27 žácích
• v posledních dvou ročnících se skupiny dělí ne podle jazykové úrovně, ale podle typu maturity, který si žáci vyberou
• finální zkouška (arbitury exam) se skládá z psané diskuze na zadané téma, analýzy textu z hlediska obsahu a stylu a ústní zkoušky – diskuze ve dvojici a překlad textu z němčiny do angličtiny
• v rámci hodin čtou i beletrii, žáci všichni dostali knihu ke společnému čtení

s

Hudební výchova


Navštívily jsme zkoušku gymnaziálního pěveckého sboru, brass bandu a hodinu hudební výchovy v 6. ročníku (naše septima).


Zkouška sboru (cca 70 členů) začínala tradičně rozezpíváním, k tomu byla přiřazena dechová a artikulační cvičení. Písně byly nacvičovány velmi pečlivě a systematicky, detailně se postupovalo po jednotlivých frázích, které se rovnou trénovaly s frázováním, dechem i dynamikou. Žádný hlas nenacvičoval rovnou celou skladbu.


Zkouška brass bandu nebyla příliš přínosná, protože šlo o první zkoušku vůbec, děti se učily správnému nátisku a dechu.


Hodina hudební výchovy byla hodně teoretická, žáci byli podrobně seznámeni s pojmy rytmus, takt a metrum. Vedli si detailní zápisy a trénovali teoreticky, zopakovali si délky not a pomlk apod. Teoretická část trvala 60 minut, během kterých seděli žáci v lavicích a poslouchali nebo psali. Poslední půlhodinka byla věnována nácviku kánonu Global funk.


Rozdíly mezi naší a německou výukou


• výuka probíhá v dvouhodinových blocích
• třída se na výchovy nedělí
• výuka probíhá v klasické učebně s klavírem – žádný prostor pro pohybovou výchovu

i

Obecné rozdíly v systému školství:

s

• rodiče mají větší roli v chodu školy – přímo se podílejí na tvorbě pravidel (rada složená ze 4 učitelů, 4 rodičů a 4 studentů), musí schválit veškeré školní aktivity, výjezdy apod.
• třídnice je více propojená mezi učiteli, rodiči a žáky – kromě tématu hodin si rodiče můžou zobrazit sdílené materiály a komunikovat se školou
• žáci nesmí vycestovat na dovolenou mimo prázdniny
• v posledních dvou ročnících nemají žáci třídy, dělí se na všechny předměty
• velké testy pro 11. a 12. ročník jsou tvořeny centrálně pro všechny studenty (vedoucí sekce)

s

Čemu v současné době čelí německá škola:


• slabá mezipředmětová spolupráce
• imigrační problémy, neshody mezi žáky s odlišným náboženským přesvědčením